2019. május 28., kedd

Magyar nóta (slam)

Kőszeg Ferencnek, A vörös cápa napjáért






megroppantott gerincű ország
valaha nyakas -
viadalra készen kárált
tyúkszaros kisudvarában
a vörös kakas

de aztán Mátyás megebédelte
ahány zsírcsepp
annyi tallér -
hogy páva se szálljon rája
kiszögezte megyeháza
tetőzetét is a pallér



megroppantott gerincű ország
nehéz a feje -
nehéz a sujtásos
kastélydarutollas
nem esi süvege

ül rajta turáni tempó
ahány vércsepp
annyi mementó 
valami -
valami kis nyújtott segély nélkül
nem is tudná szegény fejét
maga tartani



megroppantott gerincű ország
saját magát zsebeli -
tekintetét egymás koszos
tornacsukájánál feljebb
dehogy emeli

megint az a tekintetes
ahány csepp zsír
annyi tunk -
egyszer élünk! mit érdekel
végén dejsze' egytől egyig
úgyis rábaszunk!



na.
szóval rájöttem, hogy ez nagyon rossz hozzáállás.
felesleges felülről dörögni.

mert a legtöbbet ebben a helyzetben
akkor teheted, ha összeismerkedsz a szomszédoddal.

akkoriban, amikor a városmajori templom kapujában
vasárnap hajnalban alvó hajléktalanról slameltem* nektek

Jézus tegnap körtét vacsorázott
kiválogatta a félig rohadtat -
köré ömlött az est, Városmajor,
a Fény utcai fény, szombat, piacnap...

...vasárnap van.
Hé te! Jézus! ébredj.
Mindjárt kezdődik a szentmise.
tudod...

akkor amúgy az idős szomszédasszonyom gondozó idős szomszédasszonyomnak
segítettem azzal, hogy néha átjártam beszélgetni az idősebb szomszédasszonyomhoz
hogy legalább hetente néhány órát férfihangot is halljon a néni.

a felettem lakónak elmondtam a saját vízvédelmem érdekében
hogyan szigetelje a lodzsát (tudjátok, az az erkély befelé)
és egyből értette
azóta néha megcsodálom ahogy a feleségével tolja -
megcsodálom a babakocsiban a kisfiát

szóval a legtöbb, amit ebben a helyzetben tehetsz, hogy 
beszélgetsz a szomszédoddal

hogy ne csak a híradóból
szerezze a híreket

hogy ne csak a beletöltött
rettegések keljenek benne

a szomszédod nem teória, hanem valóság -
én így mennék közel a cápához







*az idézett slam teljes szövege: Vasárnap hajnal

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése