2018. március 9., péntek

Közös költség


Lakógyűlés 1950.
Eredeti cím: Szabad Nép félóra a koreai háború ellen, 1950 - Gajdár Pál fotója
(forrás: Budapest régi képeken)





az a bácsi vagyok ott
a kép sarkában

lógatott kezek
lehajtott fej vagyok
roskadt váll
a szétvetett düh robbanás utáni hullt szilánkja
vagyok
nem ilyen lovat akartam
vagyok
nem akartam ezt az
állástalan ülést
feladott állások visszavonulója
vagyok
kompország donkanyarban rükvercbe kapcsolt
dunavonalában hadifogságba eső
befelé szökő vagy arra se
vagyok
egy pincében ülő ugyanígy
ölbe ejtett kézzel tehetetlen -

ugyan hogyan hárítsa el a tankot
puszta kézzel a bombát
milyen kiállás
lógatott kezek
vállra akasztott
felakasztott kezek tehetetlensége
amíg dübörgött felettem a tevékeny
halál -
ugyan hogyan hárítsa el
itt és most
a részvételafontost -

a kép sarkában vannak
a magamfajták
mindig a
a sarkamban vannak hiszen
egyet nem értés
egyet sem értés
vagyok

hogyan jutottunk idáig istenem
isten nincs aki nincs azt ne emlegessük
korea van meg az el a kezekkel
az a hiányzó f betű majd
május elsején a felvonuláson integet

ott is a kép sarkában leszek
elmegyek és mégsem veszek részt -

vagy mégis
de ugyan hogyan hárítsa el
a magamfajta puszta kézzel
a lélektelen lelkesedésük
a húskombinát felől bűzölgő fényes szeleket
menetelnek
ezt tanulták tőlünk
menetelnek
kart lendítenek vagy tisztelegnek
nyakkendő övcsat valami beléd akadó
vászon vagy fém
testen hordott bitó
hogyan jutottunk idáig istenem
megint -

vagyok
nem ilyen lovat akartam
ilyen székre emlékeztető mozdulatlanul
fújt szelekbe szebb jövőbe vágtató
festett szentmihálylovat

*

az összes birka itt ül és figyel
ha kérdezik legyen mit visszaböfögni
érdektelen hátak a gang
kora nyári poshadt langyosában
csupa kötelező lekötelezett
látod ahogy kötelez
mindenkit kötelez

a pártbizalmi a lépcsőn oldalt a lelkesedés
és az unalom jeleire figyel
ma nékünk ragyog már a naaapfény
ma versenyben áll föld s a gyár 
és ujjongva zeng mind a dal szép az éélet 
s az ember is booldog ma már
itt és most a néma figyelemmel
kell lelkesen együtténekelni

zászlók és transzparensek
ugyanaz a tempó
ez is csak egy körmenet a véresebb fajtából
eljöve a nap amikor ez is elmene
amikor nem menetel egy lépést sem a falakra csorgó
mene tekel
árnyékában a hétköznapivá fásult rettegés

*

még vagyok
az a bácsi vagyok ott a kép sarkában
izzadt tenyerében a puskatus emléke még az
első háborúból
vagyok
nagynak neveztük
még nagyobb jött
vagyok
egy a jelszónk tartós béke
állj közénk és harcolj érte
vagyok

ülök
inkább leülöm
vétkesekköztcinkosakinéma
az ölbe ejtett kezekért is
cinkosok közt cinkos aki cinkos
cinkesek közt cinkes aki cinke
ülök
inkább leülöm
közöttetek a büntetésem

gondoljátok meg
proletárok









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése