2018. október 18., csütörtök

Teljesség-átiratok (98.)


Brett Walker fotója (nézzetek nála körül)



Ifjak és vének szépsége
Az ifjú arc, váltakozó vidám és szomorú tündéreivel: mozgalmas, szikrázó, örvénylő, csábító szépség.
Az öreg arc szilárd formáival, a ráncok egyenletes hálózatával: nem csábító, önmagába-való, fenséges, nyugodt szépség.
A mai embert az érzékiség rángatja, csak a csábító-szépet ismeri s az öreg arc hatalmas szépségéhez kevésnek van szeme.
S többnyire el is rútítják ifjú arcukat, nemiségük plakátját formálják belőle: s elrútítják öreg arcukat is, mert a fiatalság nyomorúságos roncsát őrizgetik rajta.



olykor tárja a
fény: lásd, ez vagyok, ez
voltam, ez leszek én



Weöres Sándor
Az élet végén 

Átbóbiskoltam teljes életem.
A látványok, mint álmomban, forogtak,
semmit se tettem, csak történt velem,
ezernyi versemet fél-éberen írtam
dohányfüstben, nem is tudom hogyan.
Süvölvény-kortól fogva mostanig
asszony-kormány pólyált vattába és
elzsongított, nem bírtam tenni, élni,
szunnyadtam délben, írtam éjszaka,
sötétben szálltam, mint a denevér,
benső szemem nyílt a külső helyett.
Ha közben bölcsesség, vagy balgaság
felrázott volna, szenvedés, akármi:
kazánom túl-erős volt, sose robbant,
minden belül kavargott, forrt, feszített.
Dúlt két világvihar, százmillió
ember pusztult, meghalt anyám-apám:
álmomból serkentőnek mind kevés volt,
akárhogyan szégyenlem, így igaz.
Mindent vetítővásznon éltem át,
még akkor is, ha engem hajkurásztak
disznót őrizni, vagy sírt ásni, vagy
fejem körül fütyültek a lövések,
aludtam folyton, egykedvűn. De most,
hogy vénülés megrázza tagjaim
és bőrömben koccint a csontjaimmal:
végtére fölriadnék és szaladnék
szürcsölni elmulasztott kéjeket,
örülni, s örömöt megbánva, fájni,
késő gyönyörtől megrokkanva halni,
bűzben, koszban, szégyenben, elhagyottan,
mint trágyadombon a veszettkutya.
De, mint mindent, ezt is csak álmodom.
Ha mindeddig nem ébredtem: tudom,
most már halálig hortyogok. Talán
a haldoklás majd ébren szembesít
minden mulasztás terhével. Talán
az álmon túli csöndben ébredek.


olykor kinyílik
mikor szemedben szépnek
láthatom magam 


shizoo
féléberen

asszony-puhára esni én is
van tiszta munka meg az álom
a látványok ébren is forognak
hanyag kivágat ad hoc rendezés
vagy csak a távlat hiányzik ahonnan
vászonról ha ugyanazt a vásznat
nekem nem jutott a tűzviharból
nem mintha hiányozna a dögszag
ami felrázzon honnan is na honnan
vatta-puha választást élek én is
és lüktetnek persze a máshová vonó
érfalpróbák a puhához szokott
tagjaimban tehetetlenségek rakódnak
nem szakítok szippantok mélyet
aztán kifújom továbbgomolyog
egy halom arcot próbáltam magamra
és tényleg az álmodóé illeszkedik
a megragadott szavak mint a füst
és akárcsak te én is temetek
és mámorból a kimért keveset
és lassan visszagyerekesedem
a koccintáshoz alig maradt fogam
tejpuha lélek bőrt alvad magára
egyre rútabb egyre ráncosabb
késő gyönyört bár rokkanva halni
agyonvasalva reparált csonttal
ágyban párnák közt karjában akar
de mint mindent ezt is csak ahogy te
láncon tejbe-zsömlét majszoló fogatlan
vén kutya nem érzi a maga szagát
most már halálig hacsak dermedt idő
nem löttyint képen némi borzalommal
képét köpetből képkeretbe pökné
és közben összeköpköd minket is
minden mulasztás terhét viselem
akárcsak te: fosszilizálódásig.


félálom akart -
nem vetem szemedre,
hogyha visszaaltatsz






ritkán ennyire nyilvánvaló, hogy a megszületett szövevény csak jelentősen továbbszőve járja körül a felvetett aspektusokat - ezeket a böngészni valókat ajánlanám a gordiuszi csomóvá bővítéshez:
- félálomról és éberségről igazít el az Arlequin gyakorol
- az álomba merülés távlatos stációival játszik a Befejezetlen
- szépségről, bőrről Gyökér Sasa képével beszél a Három attitűd
- Enyedi Ildikó Simon mágusa ihlette vers, az érett ifjúi szépségről: Az ifjú Simon
- ugyanez női aspektusból Alessandro Baricco Az ifjú ara című könyvére írt recenziós versben
- a megavulás férfiportré-hármasa, a Világvége, a Világvége megint, és a Szókratész
- nőről, megavulásról, korról, kultúráról, szólna Takács Zsuzsa kötetére írt recenziós versem 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése