2017. február 25., szombat

Spektrumaim - egy kiállítás megnyitója







Szeretettel köszöntök mindenkit Szabó Zsolt Spektrumaim című kiállításán!

Először értsük meg ezt a címet. A szó jelentése színkép, széles választék, sokféle lehetőség. Amikor ennyiféle képet rak elénk valaki ezzel a címmel, akkor nekem eszembe jut a színképről a szivárvány, az összes színnel. A választékról a számos fényképészeti iskola, módszer, technika, amivel az ember a pillanatot rögzítheti. A sokféle lehetőségről pedig hogy mi kerüljön a képre az adott pillanatból, mi férjen rá, mi maradjon le róla. Akár utólag, hiszen a kép hosszasan készül, az előhívással, az utómunkával. Ahogy egy általam nagyra becsült fotográfus megjegyezte egyszer, olykor azért kell dolgozni utólag a legtöbbet, hogy tényleg megmutathasd, az a látvány milyen is volt valójában…

Beszélhetnék a látásmódról, hogyan változik Zsolt spektrumain át, hogy alapvetően mégis ugyanaz maradjon… de engem jobban érdekel ezeknek a képeknek a tapintható szabadságfoka. Ezek a képek egy alapvetően szabad ember látványai, amiket rögzítésre érdemesnek ítélt. A kompozíciói is szabadok. Az előre tervezett, megkomponált képei is szabadok. Mindegy, hogy egy sejtelmekből bomló tájat fotóz, vagy a szívének kedves technikát, elcsíp-e egy rólunk árulkodó pillanatot, hogy fények és színek nyűgözik-e – a képeiről kiabál ez a szabadságfok.

Ráadásul ezt a szabadságot nekünk is nagyon sokszor felkínálja. Nézzétek* azt a két lovat. A mozdulatba, amit a kép a pillanatba rögzít, mindenki maga döntheti el, mit lát… évődést, vágyat, dominanciaharcot? Szabadságunkban áll belelátni a mozdulatba az előzőt és a következőt – és a választásunk magunkról mesél nekünk a legtöbbet, arról a magunkról, aki a játékot, a vallomást, vagy a fegyelmezést belelátja a képbe. Ez a kép szabadsággal ajándékoz bennünket is, mert önismeret nélkül nincs szabadság.

Én szeretem, amikor egy gyönyörű, havas tájképen egyszer csak benézet a hó alá a látványban felejtett bányagép. Amikor észreveszem, valójában ez egy tájseb, egy bánya, amit mi ütöttünk a tájon – másféle mélységet ad a képnek ez a tudás. Odarakja abba a csodálatosan bonyolult viszonyba a képet – ember és természet bonyolult és sokrétegű viszonyát nyitja meg nekem a látvány, ami úgy különben egyszerűen csak szép. Persze azzal sincs semmi baj, ha valami csak úgy egyszerűen szép – ahogy a fára kent harsány mediterrán színek, a hegyek fénypászmás levegője, vagy egy reklámszövegért kiabáló női láb…

Én szeretem, amikor a víztározó lábánál kuporgó házikó meghitt kiszolgáltatottságával szembesítenek. Amikor szembesítenek a jeges vízben tükröződő felhő alatt sétáló társas magánnyal. Amikor megláthatom az épített világunkban a saját törpeségeink. Amikor Zsolti képeit nézem, mindez a szabadságomban áll, hogy szerethessem őket. Valójában az a jó bennük, hogy önöknek, akik megnézik ezt a kiállítást, szabadságukban áll teljesen mást látni ezekbe a képekbe, mint amit most az önök füle hallatára én láttam bele.

Szokták mondani, hogyha egy könyv egyetlen helyén való mondattal megajándékoz, amit nem felejtesz el, már megérte elolvasni a könyvet. Ezzel a kiállítással így vagyok: szerintem ha akad olyan kép, ami megragad, már megérte megtekinteni. Mert a szabadság akkor a legnagyobb érték, amikor önként lemondunk róla. Amikor például egy látvány nem enged tovább, amikor elrabol magának. Amikor átadod magad neki…

A fényképhez fény kell, és egy érzékeny szem, ami jókor van jó helyen. Azt tudom, bármilyen hihetetlennek hangozzék is, hogy ez a jókor jó helyen levés is egyfajta érzék, fejleszthető, tanulható. Persze lehet, hogy egyszerűen csak ennyire szabadnak kell lenni hozzá. Vagy ekkora szabadságról kell lemondani érte… Ezt ki-ki döntse el maga.

Tekintsék meg a képeket!






Repülj, madaram!
úgyis az hajt:
mi van a horizonton túl...

*

Békét egy szárnycsapásban
hogy csak teljen. hogy
teljen. csak teljen.








*Zsolt néhány képére korábban már szögeltem szavakat, sőt, a galambot elkértem tőle Weöres szövege fölé, egy teljesség-átirathoz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése