2013. október 30., szerda

Lekapcsolt utánfutóval




Huszonöttől huszonötig
mintha kétszer vonták volna deresre
ugyanazért a hibáért.
Októbertől októberig - két éven át
napra pontosan, talán órára pontosan
ugyanakkor hibádzott valami
a tovább gördüléshez.

Huszonöttől huszonötig
hétszázharminc bolygónátfordulás -
olcsón megúszta, talán mert olcsón
is adja magát - ha nem
ajándékba, akkor áron alul.
Generációs probléma: szégyell kérni,
ezért alul kér. És pont ezért hónap
végén is rendszeresen
kérni kényszerül.

Szerette volna azt hinni,
messziről kalandnak látszik
mert szerette. Pedig messziről is sokan
kiröhögték. Hiába ment, nem volt
menő. A menők ülésük magasából anyázták
mert útban volt. Egy szűk rétegnek
legalább bátornak tűnt, útfélre
tolt lovagnak, de igazából ők is azt
gondolták: vénségére meghülyült.

Huszonöttől huszonötig
azaz hát szintén csaknem napra
pontosan negyvennégytől negyvenhatig.
Tény, hogy későn vette a bátorságot,
hogy úgy legyen a szelek rabszolgája
ahogy akar. Megszólalt benne az
eltemetett vers - rettegi is, hogy most
majd elhallgat megint, ahogy a szó
forgatása közben nem gördül tovább
verejtéksós választása.

Úgy hiszi, eztán így utazik majd: lekapcsolt
utánfutóval. Nem a teher hiányzik
majd, hanem amit jelent. Akkor is, ha jó
helyen lesz - vagy legalábbis fedél alatt -
úgy utazik majd, mint aki hiányos.
Persze lemorzsolódik róla
ez is idővel. Vagy felülburkolja megint
a háj. Valójában amit jelent, azt sajnálja benne:
a maga álmodta kudarc
semmire sem hasonlító ízét.




1 megjegyzés:

  1. Napra pontosan két év után abbahagytam az iparszerű biciklizést – nehéz, sok-aspektusú döntés volt; de meghoztam. Az utolsó héten, amit még nyeregben tölthetem, szétesett a cájg alattam, és a térdem se szerette a hideg reggeleket – úgyhogy talán épp időben. Az új munkám olyan, mint az egykori; még hogy nem léphetünk ugyanabba a folyóba… jelentem, ez konkrétan ugyanaz az örvény, csak mélyült az óta. Kizsigerel a fillérért, de legalább inspiráló légkörben csinálja: nagyon jó emberekkel dolgozom. Ez pedig hatalmas ajándék.

    (ezt a szöveget máshova szántam - de itt landolt. Nem mintha szerintem ne lenne érthető a vers magában... egyszerűen örültem, hogy ezt a változást ilyen tömören sikerült összefoglalni, és nem akartam csak úgy kidobni.)

    VálaszTörlés