2017. november 29., szerda

egy látványt...


Salvador Dalí: Trisztán és Izolda*



               ...hordozol magadban** olyan
makacs beléd kapaszkodó gyerekkéz
valamit akar maga se tudja foszlik a
szélén színpadi díszlet még ne ereszd
le a függönyt ne menj le reflektor nap

               ...hordozol magadban valami
köze lehet a magad ellen fonódó kezek
kezed javítlak javítom kezem javítom
köze lehet közel lehet a legközelebb a
torokhoz tartott fulladáshoz legközelebb

              ...hordozol magadban olyan
színpadi díszletvászon hasítékkal és
a hasítékból kikandikál egy női mell
egy bimbózó bimbó kacsint a résen át
hatalmas és elférne a kezedben de nem

              ...hordozol magadban valami
abúzust a másik és aztán magad ellen
valamit akar maga se tudja foszlik a
lelkiismeretfurdalás is csak egy soha
meg nem tartott színielőadás a fejedben

              ...hordozol magadban és ha a
gondolat tényleg teremtő gesztus ítélt
vagy cselekedetben szóban és gondolt
vásznadon az önpusztítás is teremtő
kezem javítod kezed javítlak vedd el

              ...hordozol magadban és ha a
végső összegzés tényleg nem a csend
és minden kihullatása az üres csont
koponyaüregéig akkor magad ellen
hasadó vászon bimbózó bimbója leszel

              ...hordozol magadban olyan
egyedül vagy ezen a díszletfestményen
egyedül vagyok ezen a vásznon amit
egyfolytában átvérezni készülök mert
színről színre látva megbocsáthatatlan.






*A monumentális, 9x15 méteres képet Salvador Dalí Leonide Massine koreográfussal együttműködve a Mad Tristan című baletthez festette (1944, New York, Metropolitan Opera), amelynek díszleteit és jelmezeit is ő tervezte.
**egy korábbi kísérlet ehhez az ambivalens élményhez: A szürreális lovagregény



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése