2016. május 9., hétfő

Beszélgetés az előhívóról

Hegedűs Gyöngyinek köszönettel


A gondok akkor keletkeznek, mikor megpróbáljuk
rekonstruálni a helyet, ahol a felvétel készülhetett.
Egyik feltételezés sem felel meg semmilyen,
a valós életből vett helyszínnek.
A való világban ilyen hely nem létezik!
olyan személynek az “alkotása”, aki
…visszájára fordította a kép negatívját,
ezáltal olyan képet hozott létre,
mely egy nem létező Szabadkán készült.
(Mirko Grlica: Az elbontott Szabadka)








együtt jött meg a két kép:
te, 1976-­ban,
a legjobb barátokkal,
                        (kiket oly nehezen
                         azonosítottunk be, mintha bűn
                         tény után kellene újraépíteni az arcukat)
és a nem létező szabadka.
                        (a nemléthez elég,
                         ha az előhívó megfordítja a negatívokat?)
senki sem néz a kamerába.
mintha nem akarnák látni a gombnyomásra
megsemmisülő gép mögötti arcot.
talán, mert térdig bebábozott
láb miatt nem mehettem veled,
                        (s akár az előhívó, éppúgy nem láttam a való világban
                         szabadka központját,
                         ahogy a megismerkedésünk előtti arcod.)
hirtelen arra gondoltam,
valójában minden fotó
ugyanahhoz a csodához szem
tanú:
és kijöve a megholt.
                         (Hegedűs Gyöngyi)



átnéztem azért kidobás előtt
átnéztem a táskát - 
annyi életet felejtettem kidobott táskákban
noteszben lejárt lemezek tokjában
annyit mint egy soha nem bejárható
foghíjtelek Szabadka -
                           becézett múltelhagyó sóhaj és mozdulat
                           egy Gion-regényben,
amit elvesztettem, csak azt viszem magammal
tehát átnéztem a táskát -
hogy abban a szakadt zsebben a bélés alól 
előhúzzam az elfelejtett negatívot
előhúzzam tétova mosolyod a néhány
sikerült képen a
rémült nem-sikerülhet tekinteted alatt,
                            fényképmosoly, ismerlek,
                            sose bírtad az idő merevítő rablását az arcodon
menekült kis idő
előhívtál engem is -
a szándékosan elfelejtett
arcot amire kényszeredetten mosolyogsz.
                            (shizoo)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése