2019. június 9., vasárnap

Négy kvartett - Szabadalmi Tár, hamutartóval

A teljes vers itt olvasható

És nem hagyhatjuk abba a kutatást
És az lesz kutatásunk vége,
Ha megérkezünk oda, ahonnan elindultunk
És először ismerjük fel azt a helyet.
Az ismeretlen, de emlékezetes kapun át,
Ha már az utolsó föld, ami felfedezhető,
Az lesz, ami volt, a kezdet;
A leghosszabb folyó forrásánál
A rejtett vízesés hangja
És a gyerekek az almafán,
Észrevétlenül, mert nem keressük,
De halljuk, alig halljuk őket, a csöndben
A tenger két hulláma közt.
Csak siessünk, itt, most, mindig -
A teljes egyszerűség állapota
(Ára nem kisebb mindenünknél)
És minden jóra fordul és
A dolgok minden módja jóra fordul,
Ha a lángnyelvek összehajlanak
A tűznyaláb koszorújában,
És egy lesz a tűz meg a rózsa.
(T.S.Eliot: Négy kvartett - Little Gidding; Vas István fordításában) 





                    I.

Négy hét időszerűtlen idő után a nyár, 
október után rögtön az augusztus -
kifacsart felhők aranyat érése után az arany
napfény gombostűjére tűzött Pünkösd. Holnap a napja,
s a holnapi nap ugyanígy ránéz 
a gombostűre tűzött csikkre és gyújtja
a tegnapi parázs izzását. Valahogy ennek a rabja maradtál.
Ha áramolsz az időben öntudatlan, és
időn és renden kívül: öntudat. Segít ha így kerül az idő
időn és nem renden kívül, naná, a járásának
mindig is alapja volt ez a rendetlenség.
Kancsal járásban a bevérzett szemfenék pillangóhatása.
Nincs semmi rendkívüli az elhajított
földlabda csikkben, amin utazol, immár
hét és fél milliárd nyüzsgő parázzsal, ívet húz a csikk
a naptalan éj löszszakadékába, ahol
kihunynak a szentjánosbogár csillagok.
Már nem lepne meg a májusi hó sem.
Ha piros hó esik. Az egy nap húsz fokot ingó
lángoszlop, ami elemészti a csipkebokrokat.
Mintha a húsvét három, holtan töltött, kárhozott napját,
az ördög idejét élnénk, immár hét hete.
Melyik kő mögött lustálkodsz, 
lejárt a három nap szabi, haver! 

                    Ha erre jönnél,
az időben hátrálva, ki ne hagyd az Országos
Találmányi Hivatal Szabadalmi Tárának Szabadság téri
fiókját. Vissza-hagyták azóta, azt az alagsori színháztermet
a Hazatérés templomának imaterme alatt;
arra a praktikus közösségre hagyták, amely
lakásokat épített a szentély fölé. Mert mér' ne.
Ha az Úr mérne, félre kell söpörnie a hívek 
feje fölül az ott lakó egyházfik és -lányok markazit hónaljszagát - 
félre kell görgetnie, akár a követ a feltámadás erőszakos gesztusában.
Vissza-hagyták azóta a számomra járható utak közül,
nem abba a felekezetbe tartozom. Mára egyikbe sem.
Hőhullámokban törne rám a kétely a politikus igehirdetéstől.
De Te, Uram, befordulhatsz a sarkon, az éjjel-nappaliból 
jövet (fuldoklik a házhoz szállítás és a multik hóna alatt),
kezedben a három zacskó sörrel vagy borral
(tökmindegy, te amúgy is nagy arc vagy, gyere, víz van,
csináld vele, amit - majd nem nézünk oda).

                    Ha erre jönnél,
nyolcvankilenctől kilencvennégy-ötig tartó
"neked mi az, jössz és megoldod" sétafikában. Ez is egy végpont. Volt.
Kiformálódó, műtött okulások és kíváncsiságok,
Katona Tibi barátunk és püspökünk, amint jött a szikével
és rommá boncolta a hozott hírt -
mi voltunk hárman-négyen a műtősegédek.
Gyere cimbi. Feküdj a kés alá.
Jó néhányszor térdepeltünk imához, kollégák, a roskadásig
irattal töltött salgópolcok között, a református templom
alá reformált aktakukacoskodásban, egymást bökdösve, meg 
vakondvári, kíváncsiságpárti, dér verte püspökünket:
"hülye vagy, Tibor" (lehetett neki mondani, hatvanba ősz-ütött kamasznak).
Azért vagy itt, hogy letérdelj, és vedd és ne vedd komolyan,
mint egy másik imarendben a kópé ministránsfiúk.
Tibor profán misét celebrált az alagsorba. Gyere, cimbi!
Legalább a múltba, ahol imádkoztunk. Az őszinte
kételybe térdepelve.




                    II.

Egy öregúr, kabátján kajafolt.
Körülötte kétely-híve rózsák.
Az egykor volt templom alagsorában.
irathalomban, hamvában és porában
a betelt pohárba csurgó ötleteknek.
Ez éghető víz. Ne markolászd! Sebes lett
tőle nemcsak a kezed, de a szád is -
szertartás, pálinkagyújtó fázis.

Árvíz gyanánt ránk ömlő ötletek,
s te rágyújtottál. És fújtad öt helyett
a lé fölé a füstöt. Kormolódott
mindaz, mit álmatlan forgolódok
azóta is. Te ifjú voltál, kíváncsi
nem átallottál leckéket kívánni -
én már csak jó napot. Magam vagyok a lecke,
egy pozitív HÍV, ki a kórból juszt is ki van rekesztve.

A víz meg a tűz, a közeli folyó
odabűzlött, akár egy lefolyó.
És ti egyre-másra égtetek,
az ajkatokra bélyeg éghetett,
és pöckölt csikkek fényhozásait
elnyomva mind, ott hamvvödröt telít:
a múltad máig zokszó. Légszomj éhű früstök -
tűz, víz, tüzes víz, meg lassan oszló füstköd.

Hajnal előtt, a bizonytalan órán
már nagyon mentünk volna a Vadászig,
a csarnokba, hogy mi csak frissen jó ám,
kikérten, zsíros Simon mágusra ásít-
son mustárral és kenyérrel, az élvezet;
bár ez a Simon nem repül, de mászik -
Tiborunk már megint szétszedett.
Eljutottunk az elmekaparásig:
küretre van szükségem, hogy feledjem
a gyermekkorom úttöréseit,
egy nyakkendőnyi hitrendszer-keretben
hogy hogyan ne jussak el a késekig,
belém-döfésig, s hogyha ennyit késik
az ítélet, egy kissé se sürgessem.
Egy nevelésből, hogyha mélyre vésik,
se legyen vadmálna-folt a dresszen.
          Valaki jön, megáll, és nekilódul,
egy részeg Krisztus keresi a hesszen
túli termet, hol nem fogyunk a szóból.
Meghívtam, eljön, hiszen jó gyerek -
legfeljebb majd az asztalokra fekve
az ügyféltérben köztünk hentereg,
tényleg emlékezhet pár jó gyerekre...
Gabesz, Tamás, Kotász úr olykor, én,
meg aki még - lásd, elbasztam a rímet -
járt pince-mélyi világközepén.
          Tibor, baszd meg, kurvára hiányzol.
Nemezisem, meg mi is? Agapém?
A szalonnázások. Ahogy legázol
a hivatalba lépve a hagymaszag.
Hadonászva védenél hibától -
ez hét lépés és nézd, a sakk, a sakk,
csikóáldozat, aztán feladta.
A taknyos Botvinnik. Naná. Fakó alak
vele szemben a vesztes Capablanca. 
Felém villan a holt mester a porból,
ki puszta szájjal műteni akarta
bennem azt, mi nem volt cukorból,
de vedlő kígyó bőrét hagyta rajta -
Nem olvadt, hogy "minden a korból
folyton kilógó lélek". A test a csapda.
"Minden a lélek" A többi cafrang,
rosszul szabott műfogsor harapta
hagyma, szalonna.
                    Aztán nekünk jutott a vak rang,
Kotász Zolival, mikor a stroke-ja kisodorta 
a ritmusából, hogy kiszutykoljuk lakát.
Mert hetven éves anyuka-fia
amit lerakott, pohár, kanál, kabát,
rétegre réteg, bűzlő életfosszília -
az ott volt, ahol hagyta. Gyász és siralom -
huszonegy konténert töltött meg a lom.
Egy élet bűzét kellett bírnia
az orrunknak; s a Tibirodalom 
lerántotta közben bennem önmagát.
Én bár Simon, de lám, hát ő se Péter -
szájszagba fúló borléböjt tisztaság.
          Mégis, bár látnám! Sosem vélt kivétel.
Most faggatnám, de a sírkő mattol.
Egy vélt hajnal foszló igézetében
sem integet a vezéráldozatból.
Nem zabál, nem iszik, ügyfélnek se segít,
egy másik hivatal betűin se kavar,
de talán sötéttel ment mindenségtől remit -
ki tudja. A tábla kitakar, betakar.





                    III.

Van, ahogy a két part egymásra bámul,
sötét a világosra, másfelől nézve szintén a sötét a világosra -
a hivataltól két utcányira folyik a három választható orientáció:
A kurta jurta jogos indulata, a mellényzsebbe dugott
európai órarend, meg közte az imbolygás országnyi kompon.
Hasonlítanak egymásra, ahogy a halál hasonlít az élethez,
a te halálod például a nyüvek élete lesz. Ki kompon száll fölébe,
hídon lábal, kajakban evez - annak a Duna még mindig határfolyó.
Nem szednek hídpénzt, de minden hasonulásod sokat vámol
a maradék meggyőződéseiden. Minden átkelés
Koppányból Istvánba, Werbőczyből Dózsába, Mátyásból Dobzséba
komolyan erodál a honfiú hitén. Bár a végén
az a halom forgács is te leszel, amivel megtrágyázzák a rózsabokrot.
A szabadulás is így. Amikor végre elhervadsz és
kihajítanak a vázából. Díszelgés közben májusok és novemberek piros betűiben
kiabáltad a gyerekkor indulóit. Tudod, aki egyszer 
megégett egy hit miatt, az nem rajzolgat a másik hamujába horogkeresztet
se csillagot. Az tényleg csak titkok értelme, rózsa.

Álmomban keresztény
kurzusdiktatúra volt és a
Szabadalmi tárban volt a 
kényszerlakhelyem.
Itt laktunk, lakhatástól fosztott, 
pardon, Uram! Lakhatással 
ajándékozott szingli kollégák.
Innen jártunk párkereső-terápiára,
gyónni a fejünk fölé, meg
vasárnaponként a körmenetre.
A jegyrendszer előnye, hogy
kis ügyességgel a 4. azaz a lisztjegy
1. azaz cukorjeggyé fakul -
az éhezés kellős közepén 
szerezhetsz magadnak egy jó kis
cukorbetegséget.
A sakk tilos, az egyik 
szellőzőcsőben rejtegetjük a
készletet - mert az eleve
elrendelt sors kigúnyolása,
hogy lehetőséged van lépni.
Leütni a Vezért.
A cigaretta is jegyre, a 
legfontosabb cserealap.
És én épp rágyújtanék, amikor
álmomban dörömbölnek.
Feltételesen vagyok rabszolgalábon -
nyilvántartott szabadkőműves...
Ez baj, nincs a nyakamban,
hol a megváltott hitbizományos kendő, a kék,
arra ébredek, hogy jaj, hova raktam... 
vagy hagyjam a toszba és
fogadjam el végre a csönd nagy adományát?



                    IV.

Templom alatt, pincebogár
voltál a leghitetlenebb,
csatornalétet csordogál,
nem gyógyul, Jézus-szíve seb,
és korporál a kormorál -
    Válassz, halál vagy agyhalál,
    a test repül, a lélek hálni jár.

Milyen vad éhű kárhozat,
hogy kérni sem kell és miséd -
hogy szent terektől távolabb
megszentelődve nyílik ég,
mint tékozló fiát, be úgy fogad -
    lapul halál, vagy agyhalál.
    Gyúl a lélek és kiég a sár.




                     V.

Ha megírnám az egyetlen valid lépést Krisztus haver felé, 
azzal nem járnék valami jól. Ha el is nyel a csönd,
lehet, visszalök magából a bennem maradt 
hangzárványok által.  A kezdet előtt, a vég után,
merthogy Jézus él! olvastam egy falfirkán 93-ban.
Ápolt volt a bolondok házában, amit bezártak,
most hajléktalan, évente kétszer megfagy.
Mentősök bámulnak hiába égre néző,
kiürült mazsolatekintetébe. De mindig visszajön.
Ahogy a magam fajta is. Harminc ezüstért,
mert benne felejtettük a kasszában bankrablás közben.
Mindenki visszajön. Mert dolgavégezetlen,
mert nem ő lépte az utolsó lépést, és a mindenség csak vár -
hogy megint ő lehessen az éjszaka felhős, fénytelen feketéjével.
Hullásomban a foszlás, és foszlásomban a hullás: újra a sejtbe.
A kisfiú tudta, milyen tábla várja, protestált,
ahogy Wittembergában a vallásalapító, akinek
praktikumát tartják csak, vallását nem a kódis Krisztust 
templom elől elhajtó hív-pozitívok. Milyen tábla és milyen lépések.
Nyilván visszajövök, új kezdet lesz, portyázás a kimondhatatlan területére.
Azaz: ide vissza. Közénk. Közétek. Folyó közé. Elpöckölt
éj fényívet húzó csikkje gyanánt. A rózsa pillanatában.

Ez a szeretet vonzása, és a szólítás hangja.

Szóval sziasztok, hosszú mese volt.
De ez itt még nem a mese vége.
Megérkezünk onnan, ahonnan szökve,
s ahova most megint nincstelenül.
Mi, az utolsó föld vírusa és
mi, az első föld magvetése -
szóval tehetek bármit, találkozunk.
Foglak én még fárasztani téged,
kifoghatatlan naphalacska.
Foglak én még támasztani téged,
oszlopszent barátom. Nesze. Itt a kübli.
És vagy jóra fordul végre, és más lesz,
vagy ugyanez a füstbe pácolt, 
eltéveszthetetlen dohányos tüdőszag,
amit nem takar el a mentolos cukorka.
Szóval nincs értelme elköszönni.
De azért csácsumi tűz, és szia, szia, 
puszillak Rózsikám.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése