2018. február 27., kedd

Gondolatok a Világkönyvtárban

Jorge Luis Borgesnek


Sasa Gyökér: Kind of blue (2017)
nézzétek - ez itt egy haiku



„Sorsunk nem a valószerűtlensége miatt irtóztató; azért irtóztató, 
mert visszafordíthatatlan és vastörvényű. 
Az idő anyagából vagyok. Az idő folyó, mely magával ragad,
 ám én vagyok az a folyó… 
A világ, sajnos, valóságos; 
én, sajnos, Borges vagyok.”






a könyv - akár a nehézkedés
és nem azért mert leesik
benned



biztos vagyok benne hogy van egy erdő
ága-bogával szövődő gyökerével
koronaféltésével -
a levelei akár a szavak

van egy erdő és ha kinyitod
szóról szóra ugyanazt mondja mint
Borges A halál és az iránytűje

ha kinyitod a szél kezével és
megállsz a susogásában
mintha a vak öregember összes szereplője
egyszerre beszélne
állj meg a susogásában és egyszer
tegyél úgy mintha értenéd



lehet hogy pontosan ugyanazt mondja
vagy csak pontosan ugyanarról beszél az erdő
mint Borges A halál és az iránytűje
ez egy megálmodott erdő a Körkörös romokban
ez egy természeti erők által megfogalmazott
Babiloni sorsjáték
miért ne tudna egy erdő legalább olyan pontosan hallgatózni
mint egy megvakulófélben levő öregember?
az erdő Bábeli könyvtár és ezen nem változtat
hogy nyelven túl érti magát
hiszen a növekedése a kimondás

Fikciók vagy Fortélyok -
persze lehet
hogy csak pontosan ugyanarról beszél az erdő



biztos vagyok benne hogy van egy erdő
hogy a sztyeppei fűszálak sírása örök
feladat az olvasni tudónak

felállítod sátrad a történetben
tüzet gyújtasz és vacsorát főzöl
a vacsora is egy leleményes ötlet
segít rálelni az erdőre
a fordított nehézkedéssel égbe szálló pernye
az elégetett szavak és mondatok
tüzénél csodálkozol

ami letört - az írója törte le
a sokféle gyönyör közül ami érhet
te is jól ismered a törlés gyönyörét
meg a szaporítás gyönyörét
a szél tenyerébe simuló magvat
az elégetett szavak és mondatok
tüzénél csodálkozol
a kisarjadó kötetekre



az erdő - mint a könyvek
a könyvek - mint a nehézkedés
és nemcsak azért
mert leesnek



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése